Tuesday, January 20, 2009

++KeliRu++

Posted by olen at 11:03 PM 0 comments Links to this post
entah la..
arini macm2 la jadi...
aku sakit ati... bengang.. terasa..
macm2 ader la..
macam astro gak perangai aku ni..
huhuhhuuu.....

arini keja byk
tapi saja nk tanguh2kan..
dah la tadi x menghadirkan diri kat
jps ampang...
downg uat sambutan Majlis Maal Hijrah 1430H

aku membzkan diri dok edit gambor
bakal suami ku....
malu la pulok.. :D

ini la pic owng yng ku sayang :D

ni pulak pic aku..huwawaw...
erm....
balik karang g main bowling...
kat flamingo...
jom kowng...
yeyeyeyey!!!

Sunday, January 18, 2009

++KuaNg Ajor ke KuRang BelaJar!!!++

Posted by olen at 10:54 PM 0 comments Links to this post
arini mood aku separuh ok...
baik layan mood baik
ader lak minah &*^%#^*
kasi kacau mood aku..

tut...tut...
tiba2 sampai msg yang aku terkejut..
bila baca menyampah tahap cipan..
bukan aku la... tapi dier kot..

aku menyampah giler babie...
la pulak ngn minah ni...
sakit atiiiii...........
aku ingat dier antor kat aku...
tapi kat kawn aku pun dier antor gak...
Ko nak niaga ko punya pasal lak
asal lak ko nk mintak tolong kat aku supaya jgn
citer2 pasal negatif...
ko ingat aku n -- tu mulut tempayan ker??
aku punya anggap ko mcm akak

ko tahu x ko dah menyakitkan hati aku....
kali kedua...!!!!!!!
aku X SUKA laaaaa........!!

Thursday, January 15, 2009

++TUk Mu WANiTa++

Posted by olen at 12:28 AM 0 comments Links to this post
Kebanyakkan perempuan/wanita/muslimah (wanita Islam) tak berapa perasan ATAU lebih malang lagi jika memang tak tahu menahu akan perkara ini...Ilmu Fekah, khususnya BAB HAID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita Islam...kenapa hal ini boleh terjadi??Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/...yang betul-betul pakar dalam bab 'Orang-orang Perempuan ini' kecuali terpaksa@mesti dirujuk kepada lelaki/ustaz-ustaz yang bernama LELAKI jugak...(saya rasa ramai yang bersetuju dengan pandangan saya ini)Contohnya yang paling simple ; bila ditanya kepada kebanyakkan wanita Islam ;"adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?" pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakkan mereka mengatakan:"alaa...itu soalan mudah jee..bila 'datang period' maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang kami belajar sejak mula-mula 'bergelar wanita' dulu"Jika dibuat pantauan nescaya jawapan seperti di ataslah yang akan kita jumpa...Sebenarnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka walaupun dirinya didatangi haid!!! sekalipun.Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya' Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang mashur. Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf dan padanya juga perbahasan Fekah yang luas, inilah bukti kehebatan ulama' terdahulu.Dalam BAB TIGA :" Fi adab Mua'sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah..."perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut :PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID:Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid :1. Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia solat asar sebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan asar.2. Jika perempuan mendapati darah haidnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya' sebanyak satu rakaat, maka wajib baginya qadha solat maghrib dan Isya'."Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa haid) adalah sekurang-kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam" (Imam Al-Ghazali)HURAIAN MASALAH :1. Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor?- Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid masih dalam waktu Asar, maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas)2. Kenapa pula solat Zohor juga perlu diqadha sama?- Kerana di dalam hukum menjama' (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama' dan diqosarkan bersama solat Zohor.- Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat haidnya kering atau tidak), boleh jadi haidnya sudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat (menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor.3. Dalam perkara solat subuh pun sama :-perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu subuh, kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka wajib baginya solat Isya' sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya'.-Solat Isya' juga boleh dijama' (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga perlu diqadha solat maghrib.-Di atas kecuainnya (tidak betul-betul melihat darahnya kering atau tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku)-maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka adalah bagi perempuan itu perlu di qadha juga solat maghribnya.Sila rujuk : Kitab Ihya' Ulumuddin (Jilid ke 2) cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah.

Wednesday, January 14, 2009

++PenDapaT KowaNg++

Posted by olen at 7:15 PM 0 comments Links to this post
salam...
Hai cemua...
pagi yang indah ni.....
hey.. nik tanya ni :D
heheheh malu la pulak..
Cuba kowng tgok pic kat bawah ni...
ok x hp eseries ni...??
lawa tak??
ni la hntaran yang mawi n ekin bagi kan??
ermm rasa kowng??
aku x leh komen pape dah...huhuhh

Tuesday, January 13, 2009

++Ok Jer++

Posted by olen at 10:40 PM 0 comments Links to this post
Semalam.....
aku x sempat nk update blog ini...
pagi2 sudah aku g putrajaya...
nak tahu x kenapa aku g sana??
huhuhhh...
aku g......
'MUKTAMAR KEBANGSAAN MAJLIS
AMAL ISLAMI MLAYSIA 2009' :D
jagn terkejut yer kawn2...

Aku sudah jadi baik tau...
best juga la gi... leh mkn... leh tgok owng..
mcm d parlimen...
tapi sebenarnya aku ni...
Nak curi tulang..
hahahahah....
betui x ct???
betukan??? awk pun nk lari dari uncle awk kan??
hahahaah...

ermm... arini cam biasa jer....
x ader keja sgt...
aku dah ader hadiah best... sgt2
tapi aku x nk bgtahu awal2 la...
sbenarnya nk guna lambat lagi... tapi aku sdah beli :D
so x mo la tnjuk dulu :D
tunggu bila masa nyer k???

x sabar la mlm ni nk tgok citer INTAN...
best tau citer nyer :D
berlinang2 air mata mak aku n akak ipar
aku tgok citer tu...

k la aku nk g merayap2 cari koje...
tataa.............

Sunday, January 11, 2009

++HanTarAn++

Posted by olen at 4:49 PM 0 comments Links to this post
Salam...
Selamat pagi...........
pagi2 ni keja x ader la pulak...
makn dah sudah... x tahu nk uat per ni..
citr pasal aku bali barng hntaran la yer :D
sabtu ari tu aku pulun habis beli brng hntaran...
huhuuh....
time sogo sale la aku nk g beli...
memg ramai n murah la.....
nak beratur pjg... nak beli berebut2
TEKANAN!!

tapi dapat juga la aku beli brng tuk hantaran...
ermmm lelaki punya hntaran dah byak la beli...
aku punya??
hanya perfume je yang smpat beli...
yang lain .. mcm handbeg...kasut...
x dpt beli la... dah x ader plihan dah....
next time ler.....
aku ni dah beli brng tuk hantaran....
dah sedia ker nak KAHWIN????
heheheh.....

Friday, January 9, 2009

++ShOping++

Posted by olen at 12:21 AM 0 comments Links to this post
arini ...
sogo uat sale ler..
walawey.....
ramai giler tadi aku g tgok jap..
tgok jer..heheheh sbb aku g uat kad tadi..
esok baru leh shoping..
huhuuh...
tension jer tadi walaupun x shoping tau..
payah la kalo citerasa 'sepasang kekasih'
x sama....
leh gaduh jadi nyer... :P
tu belum beli lagi..
baru gu bau2 dulu..
huhuhuh.....
ramai tui wanita2 d sogo tadi
berebut2 pun ader aku tgok tadi.....
mmg la kalo nma pun pmpuan...

kla... aku nk balik dah ni..
kang kalo sempat g cuci mata lagi kat sogo
yang pasti.. esok SHOPPING TIME!!!!.........
yehaaaaaaaaaaaaaaa...........

Thursday, January 8, 2009

++TekaNan!!!++

Posted by olen at 5:01 PM 0 comments Links to this post
ishh....
geramnyer aku la...
kat saper sbenarnya sijil kursus kahwin ni ha??
kat aku ker tunang aku??
aduh.....

yang aku ckp kat tunang aku...
tunang aku ckp kat aku....
mana satu ni???
teKanan aku jadi nyer....

Aku Imbas balik masa Tunang dulu......






Pagi ni... sampai opis...
bala lagi....
nasibbaik pas aku mkn...
Boleh pulak aku ni ambik ter lebih cuti :d
cuti tinggal 7 hari aku g bedal 8 hari..
SENGGAL....
Mana la aku nk mencari mc ni ha...
hukhukhukkk.......
huwarghhhhhhhhh....

Wednesday, January 7, 2009

HiDup BarU KU..

Posted by olen at 5:43 PM 0 comments Links to this post
Salam.....

Hai cemua....
arini aky dah uat blog baru....heheheh
dulu blog aku http://orangepongeh.blogspot.com
tapi masih ader lagi... aku belum delete :D
sekarang sudah ditukarkan .....huuhhhuu...
sbb aper aku tukar??

1. saja jer...
2. kater tahun baru...
3. azam baru...
4. sebenar nyer sajer jer gatai2 huhhuhuhu....
ok la aku nak edit2 sikit blog ni...
ok tata.....